Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2020

Σαν σήμερα (3 Ιανουαρίου 1911) φεύγει από τη ζωή ο "Άγιος" των ελληνικών γραμμάτων Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Tι έγραφε για τους πολιτικούς ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ήταν ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς της νεότερης Ελλάδος. Γεννήθηκε στις 4 Μαρτίου  1851 στη Σκιάθο. Ήταν γιος ιερέα κι έτσι από μικρή ηλικία έγινε βαθύτατα χριστιανός. Ζούσε πάντοτε λιτά, σχεδόν ασκητικά κατά πολλούς. Ήταν τακτικός ψάλτης σε ένα εκκλησάκι στο Μοναστηράκι. Έγραψε πολλά διηγήματα κι όλα ήταν σε πνεύμα χριστιανικό. Σήμερα ο Παπαδιαμάντης έχει «αποβληθεί» από την παιδεία του κοινοβουλευτικού ανθελληνικού κι άθεου κράτους που τολμά να μεταχειρίζεται το όνομα «Ελλάς». Ο Παπαδιαμάντης πέθανε στις 3 Ιανουαρίου του 1911.

Ο Παπαδιαμάντης είχε γράψει κατά των πολιτικών, των εκλογών και των βουλευτών σε σκληρή γλώσσα. Στην εποχή του Παπαδιαμάντη δεν είχε εμφανιστεί ο Φασισμός. Αν ζούσε σήμερα και έγραφε όλα αυτά θα τον πολεμούσαν όλο το κοινοβουλευτικό καθεστώς και οι δημοσιογράφοι. Θα τον αποκαλούσαν «φασίστα», «ναζί», «ακροδεξιό στοιχείο», «νοσταλγό της Χούντας» και θα ισχυρίζονταν πως πρέπει να προστατευτεί η δημοκρατία από τις ακραίες απόψεις του! Αλλά αφού δε ζει στις μέρες μας το πράγμα είναι πιο εύκολο: Τον έβγαλαν και τον αποσιώπησαν από την εκπαίδευση των παιδιών μας. Ας θυμηθούμε τι έγραφε για τους πολιτικούς:

« γενεαλογία τς πολιτικς εναι συνεχς κα γνησία κατ τος προγόνους. ργία γέννησε τν πενίαν. πενία τεκε τν πεναν. πενα παρήγαγε τν ρεξιν. ρεξις γέννησε τν αθαιρεσίαν. αθαιρεσία γέννησε τν λστείαν. λστεία γέννησε τν πολιτικήν. δο αθεντικ καταγωγ το τέρατος τούτου. Τότε κα τώρα, πάντοτε ατή. Τότε δι τς βίας, τώρα δι το δόλου… κα δι τς βίας. Πάντοτε μετάβλητοι ο σχοινοβάται οτοι, ο θίγγανοι, ο γελωτοποιο οτοι πίθηκοι (καλ δ οτω τος λεγομένους πολιτικούς). Μαροι χαλκες κατασκευάζοντες δεσμ δι τος λαος ν τ βαθυζόφ σκοτί το αωνίου ργαστηρίου των… » (Οι έμποροι των εθνών)

Στην εφημερίδα Ακρόπολις του 1896:

Τις ημύνθη περί πάτρης;

Και τι πταίει η γλαυξ, η θρηνούσα επί ερειπίων; Πταίουν οι πλάσαντες τα ερείπια. Και τα ερείπια τα έπλασαν οι ανίκανοι κυβερνήται της Ελλάδος. Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι βουλεπταί, εκατάστρεψαν το έθνος, ανάθεμά τους. Κάψιμο θέλουν όλοι τους! Τότε σ’ εξεθέωναν οι προεστοί κ’ οι ‘γυφτοχαρατζήδες’, τώρα σε ‘αθεώνουν’ οι βουλευταί κ’ οι δήμαρχοι. Αυτοί που είχαν το λύειν και το δεσμείν εις τα δύο κόμματα, τους έταζαν ‘φούρνους με καρβέλια’, δώσαντες αυτοίς ουχί πλείονας των είκοσι δραχμών μετρητά, απέναντι, καθώς τους είπαν, και παρακινήσαντες αυτούς να εξοδεύσουν κι απ’ τη σακκούλα τους όσα θέλουν άφοβα, διότι θα πληρωθούν μέχρι λεπτού, σύμφωνα με τον λογαριασμόν, όν ήθελαν παρουσιάσουν. Το τέρας το καλούμενον επιφανής τρέφει τη φυγοπονίαν, την θεσιθηρίαν, τον τραμπουκισμόν, τον κουτσαβακισμόν, την εις τους νόμους απείθειαν. Πλάττει αυλήν εξ αχρήστων ανθρώπων, στοιχείων φθοροποιών τα οποία τον περιστοιχίζουσι, παρασίτων τα οποία αποζώσιν εξ αυτού. Μεταξύ δύο αντιπάλων μετερχομένων την αυτήν διαφθορά, θα επιτύχει εκείνος όστις ευπρεπέστερον φορεί το προσωπείον κ’ επιδεξιώτερον τον κόθορνον. Άμυνα περί πάτρης θα ήτο η ευσυνείδητος λειτουργία των θεσμών, η εθνική αγωγή, η χρηστή διοίκησις, η καταπολέμησις του ξένου υλισμού και πιθηκισμού, του διαφθείροντος το φρόνημα και εκφυλίσαντος σήμερον το έθνος, και η πρόληψις της χρεοκοπίας.

Απόσπασμα από άρθρο με τίτλο «Άϊ μου Γιώργη» στις 23 Απριλίου 1892 δημοσιευμένο στην εφημερίδα «Ακρόπολις»:

Και οι όσιοι…α! οι πλείστοι των σημερινών οσίων, των επισήμων και μακροχειρίδων οσίων της Ελλάδος μας, αν ερωτηθώσι να είπωσι, προς φωτισμόν του ποιμνίου, πότε ήκμασες, θα δυσκολευθώσι ν’ απαντήσωσιν αν εμαρτύρησες επί Διοκλητιανού ή επί Δεκίου, αν υπήρξες προ Χριστού ή μετά Χριστόν! Αφού το έχουν ως εντροπήν των το ν’ αναγινώσκωσι κάποτε επ’ εκκλησίας τους βίους και τα μαρτύρια των αγίων! Τι χρειάζονται αυτά; Δεν είναι προτιμότερον ν’ αναγινώσκωνται εν τη ώρα του Κοινωνικού, αι διακηρύξεις των δημάρχων, των εφόρων, και των επάρχων, περί φόρου οικοδομών, περί δηλώσεως των σικυώνων και περί…εκλογών;

Α! Αι εκλογαί, αυτή είναι η μόνη επί εβδομήκοντα έτη ασχολία μας, αφότου ηλευθερώθημεν, αφότου δηλαδ μετηλλάξαμεν τυράννους, τους οποίους δια των εκλογών φανταζόμεθα, ότι αντικαθιστώμεν τάχα συχνότερον, όπως μη αποδειχθ ψευδς το δημώδες λόγιον· “Άλλαξε ο Μανολις κι έβαλε τα ρούχ’ αλλοιώς”. Ως να εχρειάζετο τίποτε άλλο, ειμή εις ευσεβς βασιλεύς, Χριστς Κυρίου, ο μόνος αρμόδιος ν εκλέγη τους συμβούλους κα τος στρατηγούς του, και εν μόνω τω “εν τούτω νίκα” ισχυρς και αήττητος.

Αλλ’ είθε ν’ ανατείλη ταχύτερον, Άη μου Γιώργη, η ευλογητή εκείνη ημέρα της αναστάσεως του Γένους και έθνος τοσούτον έχον περικείμενον νέφος μαρτύρων, τοσούτους μετά σου πρέσβεις προς Θεόν, εκ του αίματός του και εκ των σπλάχνων του, δεν μέλλει ποτέ να εγκαταλειφθή υπό του Θεού των πατέρων του. Είθε ν’ ανατείλη η ημέρα εκείνη, ως τάχιστα, λεβέντη μου αστραπόμορφε και πρώτε καβαλάρη, ‘Αη μου Γιώργη, είθε!

Σχόλιο κι επιμέλεια: Αλέξανδρος Καρράς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.