04/06/2023
Ενώ ο
Κυριάκος Μητσοτάκης υπόσχεται σημαντική αύξηση των μισθών του ιδιωτικού τομέα
για την επόμενη τετραετία, έχει ήδη θωρακίσει θεσμικά το πεδίο, ώστε αυτό να
μην μπορεί να συμβεί.
Την ίδια στιγμή, αποσιωπά την Οδηγία 2022/2041 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που
πρέπει να εφαρμοστεί στη χώρα μας το αργότερο έως τον Νοέμβριο του 2024, η
οποία κινείται σε δύο άξονες: υιοθέτηση κατώτατων αμοιβών που να είναι πάνω από
τα όρια της φτώχειας, αφήνοντας παράθυρο έως και για την υιοθέτηση της
αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, και αλλαγή της νομοθεσίας ώστε να
επεκταθούν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, καθώς στην Ελλάδα το ποσοστό όσων
εργαζομένων καλύπτονται από αυτές είναι μόλις 25% και θα πρέπει να φτάσει στο
80%!
Αντ’ αυτού, το οικονομικό επιτελείο έστειλε στις Βρυξέλλες, τον Απρίλιο, το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, που περιλαμβάνει την πρόβλεψη ότι η ανεργία στην Ελλάδα θα μειωθεί κάτω από το 10% το 2026, επομένως οι τριετίες (προσαυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας) θα ξεπαγώσουν το 2027.
Αναλυτικά,
τι προβλέπει η Οδηγία της Ε.Ε.:
Η Οδηγία 2022/2041, που δημοσιεύθηκε στις 19 Οκτωβρίου 2022 στην επίσημη
Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης (αντίστοιχη της ελληνικής Εφημερίδας της
Κυβερνήσεως), είναι αποκαλυπτική: Με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης
και εργασίας στην Ενωση, ιδίως της επάρκειας των κατώτατων μισθών για
εργαζομένους, ώστε να συμβάλει στην ανοδική κοινωνική σύγκλιση και να μειώσει
τη μισθολογική ανισότητα, η Οδηγία θεσπίζει πλαίσιο για:
α) την επάρκεια των νόμιμων κατώτατων μισθών, με στόχο την επίτευξη αξιοπρεπών
συνθηκών διαβίωσης και εργασίας.
β) την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών.
γ) την ενίσχυση της αποτελεσματικής πρόσβασης των εργαζομένων σε δικαιώματα
προστασίας με τη μορφή κατώτατου μισθού, όπου αυτό προβλέπεται από το Εθνικό
Δίκαιο και/ή συλλογικές συμβάσεις.
«Τα κράτη-μέλη θεσπίζουν τις αναγκαίες διατάξεις για να συμμορφωθούν με την
παρούσα Οδηγία το αργότερο έως τις 15 Νοεμβρίου 2024».
Ένα ολόκληρο άρθρο (4) είναι αφιερωμένο στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, καθώς ορίζει πως τα κράτη-μέλη πρέπει να λαμβάνουν μέτρα, κατά περίπτωση, για την προστασία των συνδικαλιστικών οργανώσεων και των οργανώσεων των εργοδοτών που συμμετέχουν ή επιθυμούν να συμμετάσχουν σε συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Επιπροσθέτως, «κάθε κράτος-μέλος στο οποίο το ποσοστό της κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις υπολείπεται του κατώτατου ορίου του 80% θεσπίζει πλαίσιο με τους αναγκαίους πρόσφορους όρους για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, είτε με νόμο κατόπιν διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους είτε με συμφωνία με αυτούς. Το εν λόγω κράτος-μέλος εκπονεί, επίσης, σχέδιο δράσης για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων κατόπιν διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους ή σε συμφωνία με αυτούς ή κατόπιν κοινού αιτήματος των κοινωνικών εταίρων.
Το σχέδιο δράσης ορίζει σαφές χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένα μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις, με πλήρη σεβασμό της αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων. Το κράτος-μέλος θα πρέπει να επανεξετάζει τακτικά το σχέδιο δράσης του και να το επικαιροποιεί, εάν είναι απαραίτητο. Όταν ένα κράτος-μέλος επικαιροποιεί το σχέδιο δράσης του, το κάνει κατόπιν διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους ή σε συμφωνία με αυτούς ή κατόπιν κοινού αιτήματος των κοινωνικού εταίρων, ως προϊόν συμφωνίας μεταξύ τους».
Τι ισχύει στην Ένωση με τον κατώτατο μισθό
Σε ό,τι αφορά τους κατώτατους μισθούς, η αναντιστοιχία μεταξύ της ελληνικής πραγματικότητας και της Κοινοτικής Οδηγίας γίνεται ξεκάθαρη ακόμη και στον τίτλο στο σχετικό κεφάλαιο (2), καθώς κάνει λόγο για «Διαδικασία καθορισμού επαρκών νόμιμων κατώτατων μισθών». Αναλυτικά, ορίζει πως «τα κράτη-μέλη με νόμιμους κατώτατους μισθούς θεσπίζουν τις αναγκαίες διαδικασίες για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση των νόμιμων κατώτατων μισθών».
ΠΗΓΗ: https://karditsastakra.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.