Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

23 Ιουνίου 1996: Τέλος Εποχής

23 Ιουνίου 1996… Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κώστας Σημίτης, γιορτάζει τα 60ά του γενέθλια: γεννήθηκε στις 23 Ιουνίου 1936. Είχε αναλάβει την πρωθυπουργία τον Ιανουάριο του ιδίου έτους, μετά την παραίτηση του Ανδρέα Παπανδρέου, για σοβαρούς λόγους υγείας. Το κραταιό τότε ΠΑΣΟΚ βρισκόταν πια μετά τη μέση της κυβερνητικής του τετραετίας (είχε εκλεγεί, με ποσοστό 47% τον Οκτώβριο του 1993), ενώ πλησίαζε το κρίσιμο συνέδριο του κυβερνώντος κόμματος, με ημερομηνία αφετηρίας την 27η Ιουνίου του 1996.

Την ίδια ημέρα, ανήμερα των γενεθλίων του Σημίτη, έμελλε να αποβιώσει ο ιδρυτής του “κινήματος” και πρώην πρωθυπουργός, Ανδρέας Παπανδρέου! Σίγουρα επρόκειτο για ειρωνεία της μοίρας, για “σατανική σύμπτωση”, πόσω μάλλον που τέσσερις ημέρες αργότερα, στο συνέδριο, θα κρίνονταν πάρα πολλά για τη μελλοντική φυσιογνωμία του ΠΑΣΟΚ και της Ελλάδας. Τα ερωτήματα, πολλά (και ενώ δημοσκοπικά το ΠΑΣΟΚ έφθινε, χωρίς όμως η Νέα Δημοκρατία -υπό τον Μιλτιάδη Έβερτ- να ανακάμπτει)…

Ερώτημα πρώτο: Θα συνέχιζε ο Ανδρέας Παπανδρέου να είναι πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ή θα αντικαθίστατο από άλλο πρόσωπο (και εάν ναι, από ποιο); Ερώτημα δεύτερο: Θα θεσπιζόταν θέση αντιπροέδρου του κόμματος, στην περίπτωση που ο Ανδρέας Παπανδρέου δεν παραιτείτο από την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ; Ερώτημα τρίτο: Θα ανανεωνόταν η εμπιστοσύνη των συνέδρων στο πρόσωπο του Κώστα Σημίτη για τη θέση του πρωθυπουργού της χώρας (και εάν ναι, έως πότε); Ερώτημα τέταρτο: Θα αποφασιζόταν και θα θεσμοθετούνταν η περίφημη “διαρχία” στο κόμμα, δηλ. άλλος να είναι ο πρόεδρός του και άλλος να αναλαμβάνει πρωθυπουργός μετά από εκλογές; Ερώτημα πέμπτο: Θα παρίστατο τελικά ο -ασθενής- Ανδρέας Παπανδρέου στο συνέδριο (και εάν ναι, τι ακριβώς θα έλεγε);

Οι εξελίξεις μετά την κηδεία του Ανδρέα

Τα παραπάνω είναι μόνο μερικά από τα κρίσιμα ερωτήματα που απασχολούσαν τότε τους πολιτικούς αναλυτές. Κι όμως, ο θάνατος του Ανδρέα Παπανδρέου έδωσε απάντηση στα ερωτήματα, με τρόπο δραματικό, ενώ άλλαξε άρδην και ολόκληρη την ατζέντα του συνεδρίου, το οποίο τελικά δεν αναβλήθηκε. Μετά την πάνδημη κηδεία του επί 22 χρόνια προέδρου του ΠΑΣΟΚ και πρωθυπουργού της χώρας για μια δεκαετία, άρχισαν οι εργασίες του -επεισοδιακού, όπως αποδείχθηκε- συνεδρίου. Ως βασικός αντίπαλος του Σημίτη (που δεν είχε ακόμη εδραιωθεί στην εξουσία) πρόβαλλε ο Άκης Τσοχατζόπουλος, στενός συνεργάτης επί σειρά ετών του Παπανδρέου. Το συνέδριο αποδεικνυόταν θρίλερ.

Τότε, ο Σημίτης τα έπαιξε όλα για όλα: Εκβίασε τους συνέδρους, λέγοντας ότι σε περίπτωση που δεν εκλεγόταν πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, θα παραιτείτο από την πρωθυπουργία! Άρα, η χώρα θα έμπαινε σε πολιτική ανωμαλία… Αυτό ήταν. Ο εκβιασμός έπιασε και ο Σημίτης εξελέγη άνετα πρόεδρος του “κινήματος”. Η οκταετία του στην εξουσία, που διήρκεσε έως το 2004, είχε πάρα πολύ δρόμο ακόμα. Από εκεί και πέρα, όλα είναι γνωστά· η Ιστορία μίλησε. Ο Σημίτης έκανε πρόωρες εκλογές δύο φορές (αμέσως μετά το καλοκαίρι του 1996 και στις αρχές του 2000), στις οποίες και κέρδισε με ελάχιστη διαφορά -με διαφορά 3% την πρώτη και μόλις 1% τη δεύτερη-, εγκαθιδρύοντας ένα πρωτόγνωρο για την Ελλάδα καθεστώς “σοσιαλφιλελευθερισμού”, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τους Δημοκρατικούς του Κλίντον στις ΗΠΑ και με την ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία της εποχής (Μπλερ στην Αγγλία, Σρέντερ στη Γερμανία, Ντ’ Αλέμα στην Ιταλία κτλ.). Μεταξύ 1996 και 2004, η Ελλάδα άλλαξε δραματικά, προς το χειρότερο…

Έχοντας σύμμαχό του την έξαρση της τεχνολογίας, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (διαδίκτυο, κινητή τηλεφωνία κτλ.), ο Σημίτης κατόρθωσε μέσα σε μία μόλις οκταετία να μεταλλάξει το ίδιο το DNA των Ελλήνων. Αρκεί και μόνο να αναλογιστεί κάποιος, σε τι κατάσταση -οικονομική, ψυχική, κοινωνική- βρισκόταν ο μέσος Έλληνας στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και σε τι κατάσταση βρέθηκε στα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Στην οικονομία, επικράτησε η ρεμούλα του Χρηματιστηρίου και το μέγα σκάνδαλο της “σύγκλισης” της Ελλάδας με την ΟΝΕ (η ένταξη στην Ευρωζώνη), γεγονότα που διέλυσαν την ελληνική μεσαία τάξη. Στην εξωτερική πολιτική, ειδικότερα στα ελληνοτουρκικά, είχαμε άτακτη υποχώρηση σε κάθε πεδίο, από το αίσχος των Ιμίων και την προδοτική συμφωνία της Μαδρίτης, έως το διεθνές όνειδος με τους ρωσικούς πυραύλους S-300 και την παράδοση του Κούρδου ηγέτη Οτζαλάν στους Τούρκους. Σε θέματα δε, παιδείας, πολιτισμού κτλ., η Ελλάδα έφτασε στο έσχατο σημείο υποβάθμισης και παρακμής…

Πράγματι, λοιπόν, το μοιραίο έτος 1996 υπήρξε Τέλος Εποχής για τον σύγχρονο ελληνισμό, αλλά και η αρχική φάση κατάρρευσης της μεταπολιτευτικής σκηνής (που ολοκληρώθηκε με τη συρρίκνωση και εξαφάνιση του ΠΑΣΟΚ μετά το 2012). Παράλληλα, το ΠΑΣΟΚ μεταμορφώθηκε σε κόμμα-διαχειριστή της Νέας Παγκόσμιας Τάξης, υποτελές των διεθνών “αγορών” (τραπεζών), απονευρώθηκε δε οργανωτικά σε τέτοιο βαθμό ασύλληπτο, έτσι ώστε δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις της μετέπειτα εκλογικής του καθίζησης. Για να είμαστε δίκαιοι, ο Γιώργος Παπανδρέου απλώς έβαλε αργότερα την “ταφόπλακα” στο αποδυναμωμένο, πλέον, και αποδιοργανωμένο ΠΑΣΟΚ. Ο μέγας και κύριος υπεύθυνος της διάλυσής του, είναι ο Κώστας Σημίτης.

Οι παρενέργειες του Τέλους Εποχής του 1996 φαίνονται σήμερα, 24 χρόνια μετά, ξεκάθαρα γύρω μας. Όπως το πολιτικό Κέντρο εξαφανίστηκε στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, δίνοντας πολύτιμο ζωτικό χώρο στο ανερχόμενο τότε ΠΑΣΟΚ, έτσι και μία γενιά αργότερα η έκλειψη του ΠΑΣΟΚ έβαλε τα θεμέλια της εκρηκτικής ανόδου του ΣΥΡΙΖΑ προς την εξουσία. Και στις δυο περιπτώσεις, το πολιτικό σύστημα ταρακουνήθηκε, αφού ριζοσπαστικά κόμματα, με ακραία φρασεολογία, παραμέρισαν πιο ήπιους πολιτικούς φορείς· κάτι που οδήγησε την πολιτική σκηνή της χώρας σε αστάθεια, με όλες τις συνακόλουθες επιπτώσεις στην οικονομία, τα εθνικά θέματα κτλ.

Τι μας κληροδότησε η πολιτική Σημίτη

Οι γενικότερες συνέπειες της αδιάκοπης και μακρόσυρτης Κρίσης που προξένησε το Τέλος Εποχής, 24 χρόνια πριν, είναι αδιανόητες, αφού τα χειρότερα είναι μπροστά. Δημογραφικά, ο ελληνισμός οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε εξαφάνιση, κάτι που αν ιδωθεί σε συνάρτηση με την αθρόα λαθρομετανάστευση της τριακονταετίας 1990 – 2020, σημαίνει με κάθε βεβαιότητα ένα δραματικό βιολογικό τέλος για το ελληνικό έθνος. Εξαιτίας της οικονομικής πολιτικής Σημίτη, η Ελλάδα οδηγήθηκε το 2010 σε άτυπη πτώχευση-χρεοκοπία, με τελικό αποτέλεσμα της ελληνικής τραγωδίας την εκχώρηση της εθνικής κυριαρχίας και του δημόσιου πλούτου της χώρας για 99 χρόνια -έως το 2114- σε ξένες άδηλες δυνάμεις. Πάνω από μισό εκατομμύριο νέοι Έλληνες αναχώρησαν για το εξωτερικό, ενώ αντικαστάθηκαν από υπερδιπλάσιους μουσουλμάνους τριτοκοσμικούς μετανάστες. Όσοι Έλληνες απέμειναν, είναι γερασμένοι και ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοχθόνων Ελλήνων είναι 45 ετών! Η μέση Ελληνίδα γεννάει 0,7 παιδιά (ούτε ένα παιδί, δηλαδή), που αντιστοιχεί στο ένα τρίτο του ελαχίστου ορίου αναπαραγωγής ενός λαού…

Οι διαστάσεις της καταστροφής, που επέφερε το Τέλος Εποχής του 1996, μοιάζουν απίστευτες, είναι δε απολύτως βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια θα αντικρίσουμε καταστάσεις πρωτόγνωρα τραγικές. Η Ελλάδα, ένα έθνος γέρων και με μια πλήρως διεφθαρμένη κοινωνία, κινδυνεύει να καταντήσει μία “ειδική οικονομική ζώνη”, αποτελούμενη από μωαμεθανούς λαθρομετανάστες (το “νέο προλεταριάτο”), ένα πειραματόζωο των νέων πλανητικών συνθηκών που αναδύονται. Ταυτόχρονα, η απώλεια της κυριαρχίας στο Αιγαίο και η γεωγραφική αποκοπή από την Κύπρο, μετατρέπουν τον ελληνισμό -τόσο στη μητροπολιτική Ελλάδα όσο και στη μαρτυρική Μεγαλόνησο- σε απλές επαρχίες μιας νέας Οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Μόνο ένα θαύμα φαίνεται ικανό να συγκρατήσει την ισχυρή αυτή εντροπία. Θαύμα που, πιθανότατα, θα προκύψει μέσα από τις δυναμικές ζυμώσεις που έπεται να λάβουν χώρα στη γεωπολιτική της ευρύτερης περιοχής μας, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Ίσως αυτή να είναι η Λύση, ο “από μηχανής θεός” της Ελλάδας, που θα ανακόψει το Κακό και θα νεκραναστήσει παλιές αξίες… Ένας νέος Μεγαλέξανδρος, δηλαδή, που θα φωνάξει ότι “οι γόρδιοι δεσμοί δεν λύονται· κόβονται”!

ΠΗΓΗ: elkosmos.gr

Οι «ευπαθείς» αμετανόητοι δολοφόνοι του μικρού Μάριου!

 

Ο βασικός κατηγορούμενος (αθίγγανος «Ρομά» στη καταγωγή) για τη δολοφονία του 11χρονου Μάριου στο Μενίδι προ σχεδόν δέκα ετών κατά τη διάρκεια σχολικής εορτής, καταδικάστηκε σε ισόβια δίχως την αναγνώριση ελαφρυντικών. Πρωτοφανής ένταση όμως σημειώθηκε στα δικαστήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων, μετά την προαναφερόμενη απόφαση της έδρας. Σύμφωνα με τα καθεστωτικά μέσα, προκλητικοί συγγενείς και φίλοι του αλλόφυλου καταδικασθέντα επιτέθηκαν στα τηλεοπτικά συνεργεία έξω από το δικαστήριο, προκειμένου να πάρουν δηλώσεις, ρίχνοντας μάλιστα κάτω κάμερες.

Για την αποκλιμάκωση της έντασης χρειάστηκε η παρέμβαση της αστυνομίας. Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα όμως της θρασύτητας που χαρακτηρίζει αυτή την κοινωνική μάστιγα, αποτελεί η δημοσιευμένη μαρτυρία πως κατά τη διάρκεια της επίθεσης ακούστηκε η ντροπιαστική και απάνθρωπη φράση «Τον σκοτώσαμε, καλά του κάναμε».

Η ασύδοτη δραστηριότητα των εν δυνάμει εγκληματιών, οι οποίοι επιχαίρουν για τα «κατορθώματά» τους ενώπιον γονέων και συγγενών ενός νεκρού Ελληνόπουλου, θα έπρεπε να εξοργίζει κάθε γηγενή πολίτη αυτής της χώρας, ο οποίος – πολύ κακώς – ανέχεται αυτό το σάπιο και προδοτικό πολιτικό σύστημα να «κανακεύει», να πριμοδοτεί και να προστατεύει ποικιλοτρόπως την συγκεκριμένη φυλετική ομάδα εις βάρος του εθνικού συνόλου.

Η εγκληματικότητα, οι δολοφονίες, οι ληστείες, οι κλοπές (χαλκού και πολλών άλλων αγαθών), αλλά και ο εν γένει παρασιτισμός της, αποδεικνύονται από τις επίσημες εκθέσεις της Ελληνικής Αστυνομίας: Οι συγκεκριμένοι «ευπαθείς» και «ευάλωτοι» ενώ αποτελούν μόλις το 3% του πληθυσμού στην χώρα μας, ευθύνονται για το 53% των εγκλημάτων που διαπράττονται κατά της ιδιοκτησίας και στελεχώνουν το 70% των εγχώριων εγκληματικών οργανώσεων!

ΠΗΓΗ: xrisiavgi.com

Θερινό Ηλιοστάσιο: Μια Κοινή Ευρωπαϊκή Κληρονομιά!

 

Η 21η Ιουνίου, η ημέρα του θερινού ηλιοστασίου, αποτελεί εδώ και χιλιετίες ένα από τα σημαντικότερα σημεία του ετήσιου κύκλου για τους λαούς της Ευρώπης. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ημέρα του χρόνου, όταν ο ήλιος φτάνει στο υψηλότερο σημείο του στον ουρανό και το φως κυριαρχεί περισσότερο από κάθε άλλη ημέρα.

Πολύ πριν από τη δημιουργία των σύγχρονων κρατών, οι ευρωπαϊκοί λαοί παρατηρούσαν τις εποχές, τον κύκλο της φύσης και τις μεταβολές του ουρανού. Το θερινό ηλιοστάσιο δεν ήταν απλώς ένα αστρονομικό γεγονός. Ήταν ένα ορόσημο που συνδεόταν με τη γη, τη γεωργία, την κοινότητα και τη συνέχεια της ζωής.

Στην Ιρλανδία, οι αρχαίοι Κέλτες τιμούσαν τις μεταβολές των εποχών με εορτασμούς που συνδέονταν με τη γονιμότητα της γης και την ευημερία της κοινότητας. Αν και πολλά έθιμα μεταβλήθηκαν μέσα στους αιώνες, η σημασία των εποχικών σταθμών παρέμεινε ζωντανή στη λαϊκή παράδοση του νησιού.

Στη Σκανδιναβία, το θερινό ηλιοστάσιο εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις σημαντικότερες παραδοσιακές γιορτές. Στη Σουηδία, τη Νορβηγία και τη Φινλανδία, οικογένειες και κοινότητες συγκεντρώνονται στην ύπαιθρο, ανάβουν φωτιές, τραγουδούν, χορεύουν και γιορτάζουν τη δύναμη του φωτός κατά τη διάρκεια των λευκών νυχτών του βορρά. Πρόκειται για ένα έθιμο που διατηρήθηκε επί αιώνες και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής τους ταυτότητας.

Στη Γερμανία και σε άλλες γερμανικές περιοχές της Κεντρικής Ευρώπης, οι φωτιές του θερινού ηλιοστασίου αποτελούσαν παραδοσιακά σύμβολο κάθαρσης, ενότητας και εορτασμού της φύσης. Τα χωριά συγκεντρώνονταν γύρω από μεγάλες φωτιές στις κορυφές λόφων και βουνών, δημιουργώντας εικόνες που επιβιώνουν μέχρι σήμερα σε πολλές περιοχές.

Στις βαλτικές χώρες, όπως η Λετονία και η Λιθουανία, οι εορτασμοί του ηλιοστασίου παραμένουν από τις σημαντικότερες λαϊκές εκδηλώσεις του έτους. Τραγούδια, παραδοσιακές φορεσιές, στεφάνια από λουλούδια και ολονύχτιες γιορτές αποτελούν στοιχεία μιας πολιτιστικής συνέχειας που φτάνει βαθιά στο παρελθόν.

Παρά τις διαφορετικές γλώσσες, τις διαφορετικές ιστορικές διαδρομές και τις ιδιαίτερες παραδόσεις κάθε τόπου, οι ευρωπαϊκοί λαοί μοιράζονται ένα κοινό στοιχείο: τη διαχρονική σχέση τους με τον κύκλο της φύσης. Το θερινό ηλιοστάσιο αποτελεί μια από τις πιο χαρακτηριστικές εκφράσεις αυτής της κοινής ευρωπαϊκής κληρονομιάς.

Και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση.

Στον ελληνικό χώρο, η περίοδος του θερινού ηλιοστασίου συνδέθηκε διαχρονικά με λαϊκά έθιμα που διατηρήθηκαν έως τις μέρες μας. Ο Κλήδονας, οι φωτιές του Αϊ-Γιάννη, το κάψιμο των μαγιάτικων στεφανιών και τα πηδήματα πάνω από τις φλόγες αποτελούν έθιμα γνωστά σε ολόκληρη σχεδόν τη χώρα. Μέσα από αυτά διακρίνεται η συνέχεια μιας παράδοσης που συνδέει τον άνθρωπο με την κοινότητα, τη φύση και τον ετήσιο κύκλο του χρόνου.

Το θερινό ηλιοστάσιο δεν ανήκει σε κάποια σύγχρονη ιδεολογία ούτε αποτελεί αποκλειστικό κτήμα οποιασδήποτε θρησκευτικής αντίληψης. Είναι μέρος της ιστορικής μνήμης των ευρωπαϊκών λαών. Μια υπενθύμιση ότι οι πρόγονοί μας, από τις ακτές της Ιρλανδίας μέχρι τα βουνά της Ελλάδας και από τα δάση της Σκανδιναβίας μέχρι τις πεδιάδες της Κεντρικής Ευρώπης, ζούσαν σε αρμονία με τον ρυθμό της φύσης και τιμούσαν τα μεγάλα ορόσημα του χρόνου.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της πολιτιστικής ομοιομορφίας, η γνώση και η διατήρηση αυτών των παραδόσεων δεν αποτελεί επιστροφή στο παρελθόν, αλλά πράξη ιστορικής μνήμης. Είναι η αναγνώριση ότι οι λαοί της Ευρώπης διαθέτουν βαθιές πολιτιστικές ρίζες, οι οποίες διαμορφώθηκαν μέσα από αιώνες κοινών εμπειριών, παραδόσεων και δεσμών με τη γη τους.

ΠΗΓΗ: ierosloxos2012.blogspot.com

Τι σημαίνει δουλειά στην Ελλάδα των Μητσοτάκη – Κεραμέως

Του Γιώργου Χατζηδημητρίου

Από το 1911 έως το 1986 οι Βρετανοί ανθρακωρύχοι έπαιρναν μαζί τους στα έγκατα της γης καναρίνια.

Δεν ήταν επειδή τους ηρεμούσε το κελάηδημά τους. Όταν έπαυε το τραγούδι τους, ήταν ένα προειδοποιητικό σήμα κινδύνου ότι στις γαλαρίες είχαν διαρρεύσει επικίνδυνα αέρια κι έπρεπε επειγόντως να εγκαταλείψουν τις θανατηφόρες στοές.

Τα καναρίνια είναι πολύ πιο ευαίσθητα από τους ανθρώπους σε ορισμένα επικίνδυνα αέρια, όπως το μεθάνιο και το διοξείδιο του άνθρακα, που εκλύονται στα ανθρακωρυχεία και είναι άχρωμα, άοσμα και άγευστα. Όμως, ακόμα και μικρές ποσότητες έκαναν τα καναρίνια να σιγήσουν εξαιτίας των δυσκολιών που προκαλούσαν στην αναπνοή τους. Ο θάνατος των πουλιών ήταν το σήμα για να επιστρέψουν τάχιστα όλοι στην επιφάνεια.

Οι εργαζόμενοι στις μέρες μας έχουνε χάσει τόσο πολλά, ώστε δεν χρειάζονται «καναρίνια» για να διαπιστώσουν ότι η ατμόσφαιρα για την επιβίωσή τους έχει γίνει ανυπόφορα πνιγηρή.

«Δεν υπάρχει μέρα στο υπουργείο Εργασίας που να μη βγω έξω στο πεδίο για να ακούσω τι γίνεται στην αγορά. Χωρίς αυτό δεν έχεις ιδέα τι γίνεται εκεί έξω» λέει η αρμόδια υπουργός Νίκη Κεραμέως, που έχει αναλάβει πρόθυμα κάθε «βρόμικη δουλειά» που της έχει αναθέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Δεν έχει ιδέα «τι γίνεται εκεί έξω»! Ή μάλλον έχει, αλλά επιμένει να μας δουλεύει κατάστηθα, ισχυριζόμενη ότι η 13ωρη εργασία αποτελεί κατ’ εξαίρεση ρύθμιση περιορισμένης εφαρμογής, την ώρα που μεγάλο μέρος των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα δουλεύει συστηματικά πάνω από το ωράριο χωρίς να πληρώνεται.

Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ, το 65,5% των ερωτηθέντων δουλεύει 1 έως 5 ώρες επιπλέον την εβδομάδα, το 24,1% 6 έως 10 ώρες και το 9,1% 11 και πλέον ώρες. Το εύρημα αποκτά μεγάλη βαρύτητα, καθώς το 89,1% του αντιπροσωπευτικού δείγματος βρίσκεται σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης και το 9,5% σε μερικής.

Ένας στους τρεις εργαζομένους δουλεύει με ωράριο «λάστιχο» και μάλιστα το 34,5% από αυτούς δεν πληρώνεται και το 8,9%, αντί για λεφτά, παίρνει υποχρεωτική άδεια ή ρεπό. Απλήρωτες μένουν συχνότερα οι γυναίκες, με ποσοστό 41,1%, έναντι του 29,9% των ανδρών.

Το υψηλότερο ποσοστό υπερωριακής απασχόλησης με τουλάχιστον 6 επιπλέον ώρες την εβδομάδα διαπιστώνεται στις επιχειρήσεις 50-249 εργαζομένων (35,6%) και στις επιχειρήσεις 10-49 εργαζομένων (35,5%).

Στην αρνητική πρωτοπορία, οι κλάδοι του χονδρικού και λιανικού εμπορίου (73%), οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (69,9%) αλλά και οι επιστημονικές/επαγγελματικές δραστηριότητες (68,1%). Στους δύο τελευταίους καταγράφονται αρνητικά ρεκόρ απλήρωτων προσαυξήσεων (42,6% και 41,5%) και τους ακολουθεί επαξίως ο χώρος της ενημέρωσης και της επικοινωνίας (39,5%).

Την ίδια ώρα έξι στους δέκα εργαζομένους μιλούν για την κόπωση από τον φόρτο εργασίας και την ανελέητη πίεση χρόνου.

Το εργασιακό άγχος κατατρώει την υγεία των εργαζομένων. Πόνοι σε οστά, αρθρώσεις ή μυς, πονοκέφαλοι και κόπωση ματιών που έρχονται να προστεθούν στη σωματική ή λεκτική βία από ασυνείδητους εργοδότες.

Και όλα αυτά ενώ η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποδεικνύεται κακόγουστο αστείο. Με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς διαλυμένους και πολλούς εργοδότες να υποχρεώνουν τους εργαζομένους τους να «χτυπούν» την κάρτα αλλά να παραμένουν στη δουλειά με απλήρωτες υπερωρίες.

Δουλειά στην Ελλάδα των Μητσοτάκη – Κεραμέως σημαίνει περισσότερες ώρες απλήρωτη εργασία, διαρκή εξάντληση, σοβαρή επιβάρυνση της υγείας και 72 νεκρούς στο πρώτο εξάμηνο του 2026.

ΠΗΓΗ: www.dimokratia.gr